اکو قبل از عمل قلب لازم است؟
نوشته شده توسط : همیار

انجام اکوکاردیوگرافی یا همان اکوی قلب، ممکن است برای برخی افراد قبل از قرار گرفتن تحت عمل های جراحی ضروری باشد. لزوم انجام این آزمایش آن است که پزشک مطمئن شود عمل جراحی برای فرد بی خطر است.

در اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی (اولتراسوند) برای گرفتن تصاویر متحرک از قلب استفاده می شود. با اکوکاردیوگرافی قلب، در صورتی که مشکلی در رابطه با پمپاژ خون وجود داشته باشد، تشخیص داده می شود. این مشکلات می تواند فرد را در معرض حمله قلبی و یا نارسایی قلبی قرار دهد. اکوکاردیوگرافی می تواند مشکلاتی که ممکن است در دریچه های قلب وجود داشته باشد را نیز نشان دهد.

این آزمایش، راهی قابل اطمینان برای بررسی نحوه عملکرد قلب است. در صورتی که پزشک مختصص به وجود یک بیماری قلبی مشکوک شود، انجام این آزمایش می تواند سودمند باشد ولی اگر علائم مشخصی در ارتباط با بیماری های قلبی وجود نداشته باشد، انجام آن معمولاً ضروری نیست.

تست اکو برای کسانی که علائم بیماری ندارند ضروری نیست

علائم بیماری های قلبی می تواند مواردی از جمله تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب، تورم مچ پا، خستگی شدید و یا مواردی که پزشک ممکن است هنگام معاینه فیزیکی قلب پیدا کند، مانند سوفل قلب (صدا های غیر معمول قلب) باشد.

به گفت دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق، افرادی که علائمی از بیماری قلبی ندارند، به ندرت ممکن است با مشکلاتی در رابطه با پمپاژ خون مواجه شوند. اگر سابقه ی بیماری قلبی و یا علائم آن وجود نداشته باشد، معمولاً نیازی به انجام این آزمایش نیست. چرا که احتمالاً مشکلی که بتواند بر روند جراحی تأثیر بگذارد، بروز پیدا نمی کند.

انجام اکوکاردیوگرافی استاندارد می تواند هزینه زیادی داشته باشد. اگر پزشک، پس از آن، آزمایشی به نام TEE را نیز تجویز کند، هزینه آن می تواند به مراتب بیشتر شود. حتی در صورت داشتن بیمه نیز ممکن است پرداخت نیمی از هزینه لازم باشد.

در چه صورت، قبل از عمل جراحی اکوکاردیوگرافی لازم است؟

  • وجود یک بیماری قلبی مهم، از جمله نارسایی قلبی کنترل نشده، ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و یا بیماری های مربوط به دریچه های قلب
  • داشتن علائم بیماری های قلبی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • احساس خستگی و یا تنگی نفس زود هنگام
  • رادیوگرافی یا الکتروکاردیوگرافی غیرطبیعی قفسه سینه که به وجود یکی از مشکلات قلبی اشاره می کند

 

در این موارد، پزشک می تواند از اکو قلب برای بررسی میزان خطرات بیماری های قلبی استفاده کند. با توجه به نتایج این آزمایش، ممکن است پزشک عمل جراحی را تغییر دهد و یا به تعویق بیندازد.

آزمایش های لازم بعد از اکوکاردیوگرافی

به دنبال اکوکاردیوگرافی، انجام آزمایش های دیگری نیز ممکن است لازم باشد. اگر اکوکاردیوگرافی به طور استاندارد انجام شود، بسیار ایمن و دقیق است. در این آزمایش از اشعه استفاده نمی شود و عوارض جانبی نیز ندارد. در برخی موارد، یافته های اکوکاردیوگرافی ممکن است لزوم انجام آزمایش های دیگری را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قلب ایجاد کند. در صورتی که مشکلاتی وجود داشته باشد، معمولا بهتر است قبل از عمل های جراحی این مشکلات برطرف شوند.

آزمایش های بعدی ممکن است شامل آزمایش TEE، استرس اکو و یا آنژیوگرافی عروق کرونر باشد. همه ی این آزمایشات، عوارض احتمالی وخطراتی دارند. نتیجه ی اکوکاردیوگرافی، می تواند لزوم هر یک از این خطرات را تعیین کند.

منبع: https://eghtesadafarin.com/academy-of-specialized-economic-articles/health-economics-education/33955/





:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: